DOLAR 32,3111 -0.16%
EURO 34,7560 -0.13%
ALTIN 2.387,77-0,36
BITCOIN 19105941,15%
Kayseri
15°

PARÇALI BULUTLU

16:57

İKİNDİ'YE KALAN SÜRE

X

TÜRK ROMANINDA DUYGULARIN SEKÜLERLEŞMESİ

TYB KONYA’DA “19.Yüzyıl TÜRK ROMANINDA DUYGULARIN SEKÜLERLEŞMESİ” Konuşuldu. Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi, 2020 yılı kültürel etkinlikler takvimi doğrultusunda, “Şehre Sözümüz Var” anlayışı ile sürdürdüğü programlarını Konya Büyükşehir Belediyesi, Selçuklu, Meram ve Karatay Belediyelerinin katkılarıyla her hafta sonu izleyicileriyle sosyal medya üzerinden buluşturmaya devam ediyor.

ABONE OL
Eylül 24, 2022 15:11
0

BEĞENDİM

ABONE OL

TYB KONYA’DA “19.Yüzyıl TÜRK ROMANINDA DUYGULARIN
SEKÜLERLEŞMESİ” Konuşuldu.
Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi, 2020 yılı kültürel etkinlikler takvimi
doğrultusunda, “Şehre Sözümüz Var” anlayışı ile sürdürdüğü programlarını Konya Büyükşehir
Belediyesi, Selçuklu, Meram ve Karatay Belediyelerinin katkılarıyla her hafta sonu izleyicileriyle
sosyal medya üzerinden buluşturmaya devam ediyor.
Bu hafta Yazar Sadık Gökçe’nin düzenlediği, NEÜ Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Yeni
Türk Edebiyatı Anabilim Dalı öğretim üyesi Dr. Ahmet Ferhat Özkan’ın konuşmacı olduğu
program, Cumartesi günü TYB Konya Şubesinde gerçekleştirildi. Dijital ortamdan yayınlanan
programda; “19. y.y. Türk Romanında Duyguların Sekülerleşmesi” konuşuldu.
19. Yüzyıl Türk romanına bakıldığında artık yüzyıllardır devam eden Divan edebiyatı
geleneğinin sonlandırılarak yeni bir edebiyatın başladığını ve burada insanları sokağa indiğini,
toplumsal etkileşime girdiğini, konuştuklarını, para biriktirdiklerini, bazı duygular
beslediklerini, bu besledikleri duyguları diri tutmaya çalıştıklarını görüyoruz diyen Ferhat
Özkan; “ Bunların başlıcası umuttur. Zaten Tanzimat romanının kendisi de aslında bir umudun
sonucudur. Çünkü Ahmet Mithat başta olmak üzere bu devrin yazarları, Tanzimat aydınları yeni
bir insan, yeni birey, yeni bir toplum tasavvuru inşa ediyorlardı. Bunun aracı olarak da romanı
kullanmışlardır. Roman bu nedenle başlı başına bir umut kaynağı ama neyi umut ettiklerine
bakarsak örneğin özellikle Ahmet Mithat romanlarında kapitalist umutlar beslediklerini; para
biriktirmeye dayalı Osmanlı – Türk bir orta ve burjuva sınıfı oluşturmaya çalıştığını görürüz.
Ahmet Mithat'ın böyle bir bireyi sivriltmeye çalıştığını görürüz. Bu anlamda artık Allah'ın
lütfuna umut duymak gibi bir durum olmadığını ve aynı zamanda duyulan bu kapitalist umudun,
devrin hakim olan ‘bir lokma, bir hırka’ şeklinde özetlenebilecek anlayışı ile de ters düştüğünü
görürüz. Aynı şekilde aşk duygusuna da baktığımızda aşkın da Divan edebiyatındakinden çok
farklı bir aşk olduğunu, zaten roman türünün de bunu gerektirdiğini görürüz…” dedi.
Giddens’ın romantik aşkla roman türünün doğuşu arasında hem tarih hem de mahiyet –
içerik olarak paralellikler olduğunun altını çizen Özkan, buradaki aşk duygusu ile divan
edebiyatındaki aşk temâsının aynı olmadığını söyledi.

En az 10 karakter gerekli

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.